Hulpvragen bij ombudsman verdubbeld

Hulpvragen bij ombudsman verdubbeld

In een jaar tijd is het aantal vragen om hulp bij de Ombudsman in Leusden ten opzichte van een jaar daarvoor verdubbeld. In 2013 zijn er in totaal 55 dossiers aangelegd van wat ingewikkelder vragen. Daarnaast hebben een vijftigtal inwoners van Leusden het spreekuur bezocht voor wat eenvoudiger zaken.

Initiatiefnemers

foto cor2007Cor Pitlo, is één van de initiatiefnemers die twee jaar geleden zijn gestart met het helpen van iedereen die vastloopt in de vaak ingewikkelde regelgeving van bijvoorbeeld overheid, verzekeringen, zorginstellingen, banken en telecombedrijven. ,,Er komt een ijzig windje waaien”, zo voorspelt Pitlo, doelend op de steeds meer onpersoonlijker, bureaucratische maatschappij.

SMBL

De Ombudsman functioneert onder de vlag van de Stichting Maatschappelijke Begeleiding Leusden (SMBL). Een stichting die wordt gevormd door de Samenwerkende Ouderenbonden Leusden (SOL), de DUW-groep, Welzijn mensen met een handicap, Platform Sociale Zekerheid en Vluchtelingenwerk Leusden. Belangrijkste activiteiten van de SMBL zijn de Voedselbank, Ombudsman en een administratieproject. Bij de projecten zijn uitsluitend vrijwilligers betrokken.

Vrijwilligers

De activiteiten van de Ombudsman worden verricht door een drietal vrijwilligers. “We hebben niets te maken met Welzijn Leusden, Larikslaan2, gemeente, of welke organisatie dan ook” benadrukt Cor Pitlo. De ombudsman heeft wel ‘een lijntje’ met de Nationale Ombudsman en kan voor juridische ondersteuning de hulp inroepen van een advocatenkantoor. Ex-directeur Piet Nap van de Leusdense Rabobank is beschikbaar als specialist voor financiële- en bankzaken.

Grotere naamsbekendheid

logoOmbudsman400Dat het aantal hulpvragen is verdubbeld, vindt Cor Pitlo niet vreemd. Eén van de oorzaken is de grotere naamsbekendheid waardoor ook meer verwezen wordt naar de hulp die de ombudsman kan bieden. Opvallend is het groeiend aantal problemen die te maken hebben met het digitale tijdperk. ,,Steeds meer mensen lopen vast omdat ze niet precies doen wat er van ze wordt verwacht”, aldus Pitlo. Hij constateert dat een toenemende groep mensen er niet meer uitkomt, omdat ze verstrikt raken in een raderwerk van regels, die moeilijk en soms niet te begrijpen zijn. ,,Assertieve mensen komen het verst. Als je ouder of niet zo handig bent heb je al snel een probleem.”

Wij laten ons immers nooit afschepen

Pitlo noemt Leusden, met minder dan 200 bewoners die gebruik maken van de bijstand, overigens een ‘overzichtelijk dorp’. In samenwerking met bedrijfsleven en gemeente kan veel geregeld worden, zo is zijn ervaring. “Dat we lastig gevonden worden als we mensen helpen, die vastgelopen zijn, zie ik als een compliment”, aldus Pitlo. ,,Wij laten ons immers nooit afschepen.”
De ombudsman houdt elke vrijdagmorgen een inloopspreekuur in het Jeugdhonk aan de Hamersveldseweg. Woensdagmorgen is er een spreekuur, waarvoor een afspraak gemaakt moet worden, in de Rabobank.

Origineel bericht uit de Leusder Krant

Reageren is niet mogelijk