Tussenrapportage enquête busroutes Leusden

416 Leusdenaren hebben de enquête tot nu ingevuld. 90% van busreizigers beoordeelt de nieuwe routes als (veel) slechter.

EINDRAPPORT VINDT U HIER

Klachten

Er zijn heel veel klachten over het ontbreken van een (echte) bus in het zuidelijk deel van Leusden-Centrum, bij de Zeilmakerij en de Biezenkamp.
Het is logisch, ondanks dat deze enquête niet over de aanloopproblemen gaat, dat hierover veel klachten zijn binnengekomen. (bussen die te laat of niet komen, overvolle bussen, buschauffeurs die de weg kwijt zijn etc.)  

Slechter, gelijk of beter

  • Voor 378 respondenten (90%) is het busvervoer in Leusden (veel) slechter geworden.
  • Voor 19 (4,6%) is dat gelijk gebleven.
  • Voor 19 (4,6%) is dat (veel) beter.

De waardering van het busvervoer in Leusden is gedaald van een 6,9 naar een 3.

Frequentie

Het is dan ook niet wonderlijk dat 228 invullers (55%) (veel)minder met de bus gaan, tegen 8 (2%) meer.
De belangrijkste redenen daarvoor zijn:

  • loopafstand (81%)
  • reistijd (72%)
  • vertrek- of aankomsttijden (72%)
  • frequentie (58%)

Dat heeft gevolgen voor het gebruik van de bus voor:

  • de treinverbinding (70%)
  • winkelen (68%)
  • sociaal contact (54%)
  • uitgaan (50%).

De vermindering van het aantal ritten is ca 35%.

bus leusden

Alternatief

Als alternatief voor de bus wordt méér gebruik gemaakt van de auto (46%) en er wordt meer gefietst (53%) en gelopen (40%).

Reistijd en kosten (per week)

De reistijd neemt voor 71% meer tijd in beslag.

  • Voor 5% van de mensen is de reistijd korter geworden (gemiddeld 30 minuten)
  • voor 71% is de reistijd langer geworden (gemiddeld 53 minuten).

Voor 4% van de mensen zijn de reiskosten lager geworden (gemiddeld € 0,06) en voor 22% zijn de reiskosten hoger geworden (gemiddeld € 0,92).

Buurtbus, fiets en vrijwilligers

De buurtbus wordt door 36% gebruikt. Het oordeel is echter niet positief. Maar liefst 95% van de gebruikers vindt het een (erg) slecht alternatief voor bus 77.
12% van de respondenten maakt gebruik van de vervoersalternatieven (Syntus-fiets of Larikslaan2-vrijwilligers). Van hen vindt 80% die mogelijkheden (erg) slecht.

Mindervaliden

Van de invullers geeft 11% aan mindervalide te zijn. Het grootste deel van hen (87%) heeft problemen met lopen en/of staan, sommigen zijn visueel gehandicapt.
Van hen gaat 75% nu (veel) minder met de bus, vooral door de grotere loopafstand en de toegenomen reistijd.
Onder hen is de beoordeling van het busvervoer gedaald van een 7,5 naar een 2,4.

Overige opmerkingen

Hieronder een aantal gemaakte opmerkingen uit de enquête:

  • De 17 rijdt frequenter, is prettig en scheelt mij veel reistijd.
  • Mis de bushalte in mijn wijk. Een korte afstand naar de halte was van groot belang.
  • De bushalte van lijn 77 of 78 was dichtbij. Onze elektrische fietsen laten we liever niet achter in een onbewaakte stalling.
  • Ik kan in de avonduren nergens meer heen. Mijn hele sociale leven in de avonduren is ingestort! Het leven is hierdoor saai en eentonig geworden. Wij hebben in 1981 deze woonplek speciaal uitgekozen, dichtbij OV en winkels.
  • Onze loopafstand tot de halte bedroeg 2 minuten en is nu 15. Voor mij als reumapatiënt te ver.
  • Ik kon voor 11 december naar de bioscoop, winkelen en redelijk dicht bij huis met mijn boodschap uitstappen. Sinds 11 december ben ik niet meer met de bus geweest. Mijn leven is nog veel meer beperkt dan daarvoor.
  • Voor 11 december liep ik binnen de minuut naar de bushalte Biezenkamp. Na 11 december doe ik er 15 minuten over om bij de dichtstbijzijnde bushalte te komen.
  • De huidige ontwikkelingen degraderen een actieve ondernemende vrouw, die de maatschappij een zinvolle bijdrage t.a.v. landelijk ouderenbeleid gaf, tot een thuiszittend oud mens. Die zich nu afgeschreven voelt en niet meer die oudere is die de regie heeft over haar leven. Zo als de politiek de wereld en “ons oudjes” wil doen geloven.

Verbetervoorstellen

De vraag naar verbetervoorstellen wordt door velen beantwoord met een oproep om de route van lijn 77 te herstellen. Daarnaast wordt gevraagd om op tijd te rijden.

Geef uw mening

Het invullen van de enquete kon tot 23 januari 2017: Deze enquête is gesloten.

Deze tussenrapportage enquête busvervoer is gebaseerd op 416 ontvangen echte reacties. (tot maandag 16-01-2016 16.00 uur).

Reageren is niet mogelijk