Het stelende Zorgkantoor

Als je te veel hebt betaald, dan wil je dat gewoon terug toch? Zelfs al is het meer dan 2 jaar geleden! Zilveren Kruis Zorgkantoor denkt daar anders over. Ze dwingen je om een gevecht aan te gaan, wat je helemaal niet kunt gebruiken.

Alweer een verhaal over de arrogantie van de instanties, waar je als chronisch zieke of/en mindervalide mee te maken hebt.

PGB, Wmo en AWBZ zoals het ging.

Al je een PGB nodig hebt, dan heb je serieus hulp nodig. Sommigen hadden er (voor 2015) zelfs 2 nodig; AWBZ voor persoonlijke verzorging (pv) én Wmo voor Persoonlijke begeleiding. Er waren ook 2 uitkerende instanties, namelijk CAK en Zorgkantoren.

Eigen bijdrage.

Aan de hand van de hoogte van het inkomen van jou en je partner, werd een maximale eigen bijdrage berekend. Ondanks dat je van 2 instanties een PGB kreeg en aan 2 instanties een eigen bijdrage moest betalen, betaalde je nooit meer dan de maximale eigen bijdrage. Dat was het idee in ieder geval. Een jaar later kregen we altijd het teveel betaalde bedrag weer terug.

Als je denkt dat dit een ingewikkelde constructie was, dan heb je volkomen gelijk.

Te veel betaalde eigen bijdrage.

In de voorgaande jaren kwam CAK in het jaar daarop, met een correctie.

Aan de hand van die correctie, betaalde de Zorgkantoren het te veel betaalde bedrag weer terug. Wij zagen dat altijd als een spaarpotje.

Nog moeilijker.

In 2014 werd het nog moeilijker. In 2015 zou het hele systeem immers omgegooid worden en er werd gesneden in het budget. De correcties die we ontvingen in 2014 waren er nog meer dan in voorgaande jaren. Soms 3 per maand. Het overzicht was volledig zoek. Blijkbaar ook voor de instanties.

geld euro

En toen ging het helemaal mis.

Nieuwe berekening.

Pas begin 2017 ontvingen wij een nieuwe berekening van CAK over 2014. We moesten aan CAK bijbetalen. Dat betekende dat er een groter bedrag van het Zorgkantoor retour moest komen. Leuk….tenminste, dat dachten we.

CAK vordert zo’n € 450 van ons terwijl wij van Zilveren Kruis Zorgkantoor nog een groter bedrag horen terug te krijgen. De rekening van het CAK moesten we binnen 6 weken betalen, want zo zijn de regels.

Misschien krijgen we ons teveel betaalde bedrag wel voor die tijd wel terug! – Dat is niet helemaal gelukt…..

U krijgt uw geld niet terug.

Direct hebben we aan Zilveren Kruis Zorgkantoor een verzoek gestuurd, om onze te veel betaalde eigen bijdrage terug te storten. Na heel veel e-mailtjes en telefoontjes bleek dat we dat NIET terug gingen krijgen.

Aan de telefoon werd zelfs deze opmerking gemaakt: “Dat geld  houden we niet zelf hoor, dat gaat terug de maatschappij in.” Dit gaat om ONS geld nota bene. Wij willen zelf graag beslissen waar we dat aan besteden.

We kijken er niet eens naar.

Nu maar eens een brief op hoge poten gestuurd. Want dit is te gek voor woorden! Het antwoord was op zijn zachtst gezegd “onbevredigend”: Zilveren Kruis Zorgkantoor wilde er niet naar wilde kijken!!! PUNT.

Het was namelijk 3 jaar geleden en wij hadden eerder aan de bel moeten trekken.

Er wordt dus met 2 maten gemeten!

CAK heeft trouwens helemaal geen moeite om na 3 jaar een nieuwe berekening te maken en nog geld te innen. Waarom denkt het Zorgkantoor er niets mee te hoeven doen? Het gaat over ons geld!

Ga maar naar de rechtbank.

De enige mogelijkheid die wij hadden was om het aan de rechtbank voor te leggen, aldus het Zorgkantoor. Niet om ons geld terug te krijgen, maar om er voor te zorgen dat zij er naar zouden KIJKEN.

Hoeveel mensen haken hier dan af?

  • het is moeilijke kost
  • je vecht tegen een grote organisatie
  • je bent bezig met zorgen voor je partner
  • dit kun je er niet bij hebben!!

In onze brief naar de rechtbank hebben wij gevraagd om er ook inhoudelijk naar te kijken. Want bij hoeveel anderen flikken ze dit ook? Dit is pure diefstal!

Naast dat Zilveren Kruis Zorgkantoor er niet naar wil kijken, vonden ze dat wij eerder met een verzoek hadden moeten komen.

  1. Met al de correcties die we ontvingen, was er geen touw meer aan vast te knopen.
  2. Wij ontvingen de nieuwe berekening van het CAK pas begin 2017.
  3. Het lijkt ons de verantwoording van Zilveren Kruis Zorgkantoor om voor een juiste berekening te zorgen.
  4. Ze kwamen er zelf niet eens uit.
  5. Hoe kun je verwachten dat wij het berekenen voordat alle gegevens er zijn?

Via via via.

Meer dan een half jaar geleden hebben we de rechtbank € 46,- griffierechten betaald. Ondertussen hebben we ook contact gezocht met de Nationale Ombudsman. Hij bracht ons in contact met iemand van het CAK. Daar vond men het heel vreemd. “Het CAK is altijd leading” zei ze. “Het Zorgkantoor moet zich daar naar schikken.”

Zij (CAK) had een contact persoon bij Zilveren Kruis Zorgkantoor. Wellicht wilde zij er toch nog eens naar kijken.

Het contact bij Zilveren Kruis Zorgkantoor wilde er voor ons induiken. Er moest met verschillende afdelingen worden gesproken om te kijken hoe de vork in de steel zat. Maanden is hij er mee bezig geweest, wat de logheid van de organisatie onderschrijft. We zouden nog vele maanden langer moeten wachten, als hij er niet naar had gekeken.

We hebben gelijk..

Uiteindelijk is er een compleet nieuwe berekening gemaakt. We krijgen vele honderden euro’s terug!! We hadden dus keihard gelijk!

We gaan het niet eens narekenen want het heeft ons alweer eens genoeg gekost aan energie.

Natuurlijk willen wij ook de € 46 terug, die wij aan de rechtbank moesten betalen. Deze worden echter in gijzeling gehouden tot wij het beroep intrekken bij de rechtbank.

Een Leusdenaar

Reageren is niet mogelijk