Onbeschofte hulpmiddelenleverancier

Laat je niet afblaffen

De bedrijven die hulpmiddelen leveren, vinden dat zij helemaal niet vriendelijk hoeven te zijn! Jij als gehandicapte, bent toch wel afhankelijk van ze. Ze hebben een monopolypositie…of toch niet?
Je kunt namelijk toch echt naar een fatsoenlijke leverancier, die wel vriendelijk is en die wél weet wat service is.

Trippeldetrippel

Mijn vrouw heeft al jaren MS en heeft daardoor verschillende handicaps. Ze las op facebook dat, bevriende gehandicapte mensen zich met een trippelstoel onafhankelijker voelen. Zo is zij rond gaan vragen waar je moet zijn en wat je moet doen om aan een trippelstoel te komen. Dit valt blijkbaar niet onder de Wmo maar onder de verzekering.

Verzekering

We zijn verzekerd bij Zilveren Kruis. De trippelstoel valt zelfs onder de basisverzekering is op de website te vinden. Bij aangesloten leveranciers hoef je niets bij te betalen. Bij niet-aangesloten leveranciers moet je wel zelf iets bijleggen, maar hoeveel konden we nergens vinden.

Onvriendelijk

Mijn vrouw belt daarom met de dichtstbijzijnde aangesloten leverancier. Wij wonen in Leusden (Utrecht) ofwel het midden van het land. Voordat ze het weet en zonder waarschuwing, heeft ze iemand aan de lijn uit het hoge noorden (wat op dat moment nog niet direct duidelijk is). Hij is degene die de stoel gaat regelen.

Deze man is echter zeer onvriendelijk, kortaf en weinig commutatief. Ze vertelt dat een elektrische verstelling van groot belang is. “Dat zullen we dan wel eens zien” was het antwoord. Hij leek het allemaal niet zo serieus te nemen.

Wellicht denk je dat sommige uitspraken overdreven zijn. Maar alles wat tussen aanhalingstekens staat, is letterlijk zo gezegd!

“Ach, iedereen heeft wel eens een slechte dag” grapt ze nog, terwijl ik klaar sta om hem door de telefoon te trekken. Het mailtje (hieronder), waarin hij vraagt om meer informatie, is al net zo kortaf en cryptisch. Ik heb enkel zijn naam verwijderd:

Goedemiddag,

Na aanleiding van ons telefonisch onderhoud, verzoek ik u vriendelijk om een advies te laten maken door uw ergo,

zodat we naar aanleiding daarvan een passende verstrekking voor u kunnen gaan aan sturen.

Met vriendelijke groet,

Medewerker

Toch nog maar even bellen want hier begrijpt niemand iets van.
Er blijkt een brief van de huisarts nodig te zijn én een van een ergotherapeut of fysiotherapeut.
Eén telefoontje naar de huisarts en eentje naar de fysiotherapeut en de briefjes waren geregeld.

Effe wachte…

Vlak na het weekend, gewapend met twee briefjes, belde mijn vrouw nog maar eens met de “trippelstoelspecialist”. Ze werd doorgeschakeld met de telefoniste die vertelde dat hij in gesprek was. De telefoniste werkte voor een hulpmiddelencentrum in Friesland, die blijkbaar een onderaannemer van de leverancier bij ons ”om de hoek” is.
Ondertussen zag de telefoniste dat de “trippelstoelspecialist” niet meer aan de telefoon was en verbond mijn vrouw door.

De telefoon stond op de speaker en ik hoorde dat de overgangstoon wel heel lang duurde. Na een paar minuten besloot mijn vrouw om op te hangen en nog maar eens te bellen. Misschien was er ergens iets mis gegaan.
Er werd opgepakt met “Ik moest iets afmaken. Je kunt toch wel even wachten?!” Ondanks deze toon, die ik nog niet eens tegen mijn hond aansla, bleef mijn vrouw kalm en zei: “Dat had je me toch ook even kunnen melden?”

Het gesprek liep verder ook niet heel erg lekker. De zelfbenoemde trippelstoelexpert, bleef onbeschoft. Ik stond ondertussen te koken en wilde de telefoon van mijn vrouw overnemen om hem te vertellen hoe ik over hem dacht. Het gesprek was echter al afgelopen.

Broodnodige trippelstoel

Op deze manier hoor je niemand, en al helemaal geen (potentiële) klant, te behandelen. Het was inmiddels wel duidelijk dat deze partij de stoel niet zou gaan leveren. Maar hoeveel mensen laten zich wél afblaffen om de broodnodige trippelstoel te krijgen.

Nog effe wachte…

De leverancier, die ons immers met deze onbeschofteling in contact had gebracht, nog maar eens bellen. “U wordt zo terug gebeld door de betreffende afdeling”…. ’s Middags na ruim 3 uren wachten, nog maar eens gebeld wanneer zij terug gaan bellen…….
We wachten nog steeds op het telefoontje. De instelling van deze organisatie is al niet veel beter dan van die uit Friesland. Ze gaan er blijkbaar van uit dat zij de hulpmiddelen toch wel mogen leveren.
Waarschijnlijk is het te duur om klantvriendelijke medewerkers aan te nemen.

Gelukkig

Gelukkig staan er op de leverancierslijst van Zilveren Kruis meer namen. De zijn maar een paar kilometer verder dan de eerste leverancier. Mijn vrouw belde met de tweede, die bij een andere organisatie is aangesloten. Deze was vanaf het begin uitermate vriendelijk en behulpzaam. Wat een verademing nadat je eerst zo bent afgeblaft.

Zo snel mogelijk komt er een elektrische trippelstoel, die zij eerst mag lenen.

UPDATE

Directie van het bedrijf in kwestie heeft gebeld. Er is gesproken met de man en wij kregen excuses. Chique en netjes gebaar.

Reageren is niet mogelijk