Mobiliteitsplan Leusden

1      Intro

Leusden introduceert een nieuw mobiliteitsplan tot 2030. Waar moeten we rekening mee houden, wat kunnen we verwachten en zo voort.

Mindervaliden

Wat ons betreft moet het uitgangspunt zijn “iedereen MOET mee kunnen doen”.

Het woord “moet” staat hier opzettelijk. Ondanks dat dit een duidelijk uitgangspunt is, zijn gehandicapten altijd “het ondergeschoven kindje”. (Dat wordt in dit stuk verder duidelijk) Daarnaast is de gemeente dit simpelweg verplicht.

Natuurlijk kunnen we allemaal roepen (en menen) “iedereen MOET mee kunnen doen”. Maar dan moet het ook nog gebeuren…. Dat is vaak niet het geval

mindervaliden Leusden

1.1      Uitzonderingen

Dus als we zeggen iedereen dan bedoelen we geen uitzonderingen. Ook die ene mevrouw uit Leusden die speciale aanpassingen nodig heeft. Zij representeert meerdere mindervaliden binnen en buiten de regio. (Dit moet ook begrijpelijk zijn voor die mijnheer uit Achterveld. 😉)

1.2      Goed onderzocht

Aan borstklopperij en roepen “we hebben het heeeeel goed onderzocht”, hebben mindervaliden niets. (voorbeeld in het volgende hoofdstuk)

Aan de mindervaliden wordt telkens gevraagd om “begrip te hebben voor de situatie”. Dat is echt de wereld op zijn kop. Helaas is dat wel een standaard reactie van de gemeente.

1.3      Moeite

Veel ouderen en mindervaliden nemen niet eens de moeite om te klagen. Een brief schrijven of bellen kost energie en daar is vaak onvoldoende van. Daarnaast kun je ook niet rekenen op een oplossing of überhaupt enige actie. De gemeente (of welke instantie of organisatie dan ook) geeft het geen prioriteit. Na een maandenlang “gevecht” sta je alsnog met lege handen.

1.4      Zeurkous

De ouderen en mindervaliden worden door de gemeente vaak weggezet als zeurkous. Alsof de problemen waar zij tegenaan lopen niet ernstig zijn. De gemeente heeft altijd een excuus paraat om het niet te hoeven oplossen.

2      Gemeentehuis

We nemen als voorbeeld het splinternieuwe gemeentehuis in Leusden. Er is “professioneel advies” ingewonnen is ons verteld. De eerste keer dat wij het nieuwe gemeentehuis bezochten, beleefden wij direct enorme missers.

2.1      trappen

Er zijn volop trappen rondom het gemeentehuis. Natuurlijk zijn er ook mooie opritten voor rolstoelen en rollators gemaakt. Daar moet je wel voor omrijden én je moet de kracht hebben om omhoog te komen. Ook voor blinden en slechtzienden zijn trappen onwenselijk.

Het gemeentehuis had lager gebouwd moeten worden. Er is echter besloten om het op de bestaande fundering te bouwen. Een stuk goedkoper maar behoorlijk wat lastiger voor de gemiddelde rolstoel- of rollatorgebruiker.

2.2      Fietsen

Iedereen moet gaan fietsen! Zorg in hemelsnaam ook voor een stalling. Elke fiets op de stoep, is een obstakel voor een mindervalide.

2.3      Balie

De balie, die waar je bijvoorbeeld je ID-kaart of paspoort ophaalt, is te hoog voor iemand in een rolstoel. Er is geen uitsparing gemaakt voor een rolstoeler. Moet je tekenen? Jammer dan…. Er is gewoon geen rekening mee gehouden. Als rolstoeler kun je niet bij de pinautomaat. Blijkbaar hoef je dan niet af te rekenen. Da’s dan wel weer mooi meegenomen.

Oh ja…. Dit is ruim een jaar geleden gemeld maar de balie blijft ongewijzigd hoog!!

2.3.1      Nieuw

Wij hoefden (gelukkig) niet verder dan die balie.

Dit is nota bene een NIEUW gebouw waar HEEL goed over toegankelijkheid nagedacht is. Tonnen geïnvesteerd om professioneel advies in te winnen? Weggegooid geld? Wat ons betreft zeker. Duwgroep Leusden heeft voldoende mindervaliden die dit hadden kunnen zien. We hadden het op papier al kunnen afkeuren. Waarom zijn er geen ervaringsdeskundigen bijgehaald?

Alle adviezen omtrent toegankelijkheid zijn in de wind geslagen.

Het is nu een mooi gebouw voor mensen zonder handicap.

2.4      Angst voor herhaling

Ik hoor u vragen: Wat heeft dat te maken met het mobiliteitsplan?

Heel eenvoudig;

2.4.1      Mobiliteit heeft ook te maken met toegankelijkheid

Als je er wel kunt komen maar je kunt er niet in, dan is alles verspilde moeite.

2.4.2      Wij zijn bang voor herhaling.

Komt er weer een plan waar HEEL goed over is nagedacht? De uitvoering voor onze doelgroep gaat vaak behoorlijk mis. Wij (ouderen en mindervaliden) zitten met halfbakken oplossingen… Als het überhaupt wordt opgelost!!

Zoek hulp bij “duwgroep Leusden” is ons advies. Een bijdrage aan de duwgroep is met zekerheid voordeliger dan een zogenaamde (valide) professional.

Luister en neem het mee in het plan!! Het achteraf aanpassen is duurder en roept veel ergernis op.

3      Mogelijkheden en onmogelijkheden

3.1      Fietsen

Leusden, de fietsgemeente van Nederland. Dat juichen we toe…..maar……

Als je niet kunt fietsen, heb je daar niets aan. Sterker nog, fietsen die lukraak op de stoep worden geparkeerd, zorgen voor overlast voor mensen met een beperking.

Denk aan slechtzienden, rolstoelers, rollatorgebruikers en zo voort.

Zorg dus voor goede (eenvoudig te begrijpen) regels en een stalling. Een bord “verboden om fietsen te parkeren” is duidelijk. Natuurlijk moet dat dan ook worden gehandhaafd.

3.1.1      Fietsers op het voetpad

Fietsers op voetpaden zijn onwenselijk. Het is al vervelend voor de valide mensen als fietsers links en rechts langs je heen scheren. Maar voor de mindervaliden is dat nog vervelender.

Lees ook: https://voorleusden.nl/2018/07/van-de-gemeente-leusden-moeten-rolstoelers-maar-even-aan-de-kant/

Klachten worden door de gemeente afgeschoten. Zij geven aan dat het allemaal wel meevalt.

3.1.2      Handhaving

Handhaven blijkt niet te kunnen. Er zijn gewoon te weinig middelen (mensen) in Leusden om fietsers van voetpaden te weren. Een fietser die op een voetpad fietst, zorgt voor overlast. Wij zien daar toch graag een oplossing voor. Weer wordt de mindervalide gevaagd om begrip te hebben voor de situatie van de gemeente. Leusden zou begrip moeten hebben voor de mindervaliden!

3.1.2.1         Even tussendoor

Er is wél handhaving beschikbaar. Er zijn handhavers die hondenbezitters aanhouden “of ze wel een zakje bij zich hebben”. Niet of ze het gebruiken. Er wordt veelal niet opgeruimd.

De gemeente Leusden geeft echter een andere prioriteit aan handhaving.

Ik ben zelf een hondenbezitter die wél de poep opruimt. Ik zie mensen met een “aan de lijn geknoopt zakje” dat al jaren ongebruikt is. Maar ze hebben wel een zakje bij zich. Hoe zinnig is dan deze handhaving eigenlijk?

3.1.3      Duidelijkheid

Vaak heeft een fietser over het voetpad nauwelijks tijdswinst. Het fietspad ligt slechts een klein stukje verderop.

Er zijn allerlei apps en websites waar je jouw fietsroute kunt vinden. Dat is het probleem. Als er te veel keuze is, kun je de oplossing of route niet vinden.

Één “LeusdenFietst” website/app waar je eenvoudig alles kunt vinden is makkelijker en duidelijker.

3.1.4      Klachten

De meeste klachten worden door Leusden afgeschoten. De overlast die ouderen en mindervaliden ondervinden zijn volgens de gemeente niet zo erg. We worden behandeld als vervelende zeikerds. Oplossingen zijn er niet.
Dit zijn zaken die daadwerkelijk tijdens een gesprek zijn gezegd.

  • Ik ben slechthorend daardoor hoor ik de fietser niet eens aankomen.
  • Antwoord: Dan moet je dat even duidelijk maken aan de fietser. (Geen grapje! Ik heb echter geen behoefte om mijn handicap met iedereen te delen. Daarnaast is de fietser al hoog en breed weg wanneer ik zou reageren.)
  • De fietser is aan het (fiets)bellen dat hij er langs wil. Ik kan met de rolstoel nergens heen.
  • Antwoord: Dan moet die fietser zich beter gedragen. (Dat is nu juist het probleem!!!)
  • Andere mindervaliden hebben er ook last van.
  • Antwoord: Daar hebben we niets van gehoord. (Niet iedereen meldt vervelende situaties omdat er toch niets aan gedaan wordt.)

Je voelt je niet serieus genomen. Sterker nog, je wordt weggezet als een vervelende zeikerd. Wederom moet de mindervalide begrip hebben voor de situatie waar de gemeente zich in bevindt!!  

En wat doet leusden? Zij halen gewoon het voetgangersbord weg en noemt het een “openbare ruimte”. Dan hoef je niet te controleren op fietsers. Handig.

Kunnen we van Leusden misschien ook een wandelgemeente maken?

3.2      Elektrisch rijden

Iedereen van de fossiele brandstof af!

Een mooi streven. Maar wees ook duidelijk wat, hoe en wanneer. Niet iedereen heeft financiële middelen om (nu) een eclectische- of hybride auto aan te schaffen. Daarnaast moet het ook nog passen. Kofferruimtes van personenauto’s worden namelijk steeds kleiner. Dat geldt helemaal voor auto’s met accu’s. Veel mindervaliden zijn afhankelijk van hun hulpmiddelen die mee moeten.

Geef aan welke uitzonderingen er zijn en voor wie.

3.3      Auto delen

Het is niet voor iedereen een optie om een auto te delen. In sommige gevallen namelijk:

  • moet de auto altijd beschikbaar zijn.
  • Worden bepaalde eisen gesteld aan voertuigen.

3.4      De bus

We hebben in Leusden een nieuwe vervoerder gekregen. Het is VEEL slechter geworden.

3.4.1      Minder haltes minder lijnen

Sommige mindervaliden en ouderen die slecht ter been zijn, moeten verder lopen om bij een bushalte te komen. Sommige buurten zijn helemaal onbereikbaar geworden.

Een valide mens die in plaats van 5, nu 20 minuten moet lopen is misschien chagrijnig.

Voor mindervaliden en ouderen betekent dit een isolement.

Zoek op www.VoorLeusden.nl op het woord “bus” en u vindt een lijst artikelen over deze ellende.

3.4.2      Enquête

In 2017 heeft VoorLeusden (SMBL) een enquête gehouden onder busreizigers. Het resultaat was ronduit schokkend. Uitslag hier: https://voorleusden.nl/2017/01/geef-bus-77-terug/

90 % van de respondenten beoordeelden de nieuwe routes slechter tot veel slechter.

3.4.2.1         Mensen met een handicap

Van de respondenten met een handicap gaat 75% (veel) minder met de bus.

Dat betekent meer isolement.

3.4.2.2         Opmerkingen bij de enquête

Meer opmerkingen kunt u lezen op https://voorleusden.nl/2017/01/geef-bus-77-terug/

Hieronder een paar uitgelicht:

  • Ik heb geen vertrouwen in het openbaar vervoer meer. Ik zit met de rolstoel.
  • Ik kan in de avonduren nergens meer heen. Mijn hele sociale leven in de avonduren is ingestort!
  • Sinds 11 december ben ik niet meer met de bus geweest. Mijn leven is nog veel meer beperkt dan daarvoor.
  • Na 11 december doe ik er 15 minuten over om bij de dichtstbijzijnde bushalte te komen.
  • De huidige ontwikkelingen degraderen een actieve ondernemende vrouw, die de maatschappij een zinvolle bijdrage t.a.v. landelijk ouderenbeleid gaf, tot een thuiszittend oud mens.

3.4.2.3         Het resultaat

Deze enquête heeft helaas niet voor oplossingen gezorgd.

Mindervaliden moeten maar begrip hebben voor de het nieuwe busbeleid. Ook hier is dat wéér de stelling van de gemeente Leusden. ☹

4      Epiloog

Ondanks dat de gemeente Leusden leefbaar is voor mindervaliden, kan het beter. Er kan vooraf beter worden nagedacht. De uitvoering moet zeker beter kunnen.

Het zou fijn zijn als dit keer écht rekening wordt gehouden met mindervaliden.

4.1      Waar moet het mobiliteitsplan rekening mee houden

hieronder slechts enkele voorbeelden.

4.1.1      Obstakels

  • vast (palen, betonnen bollen en trappen)
    • plaatsing
    • kleur (Grijs op grijs is voor een slechtziende moeilijk te zien.)
  • mobiele obstakels (fietsen, reclameborden van winkels en terrasjes)
  • Kan ik met rolstoel, rollator of scootmobiel op de stoep of voetpad onbelemmerd rijden?

4.1.2      Toegankelijkheid

  • Breedte
  • Hoogte
  • Schuinte
  • Parkeerplaatsen voor mindervaliden.
  • Afstand tot de ingang moet zo kort mogelijk.

4.1.3      Mobiliteit

  • Kan ik in de buurt parkeren?
  • Pas ik samen met mijn hulpmiddelen in een auto die de gemeente “voorschrijft”?
  • BUS (openbaar vervoer)
    • Bekijk en beoordeel de busroutes opnieuw. (zie hoofdstuk “de bus”3.3)
    • Kan ik in de bus?
    • Rijdt er wel een bus?
    • Is de halte in de buurt?
    • Is de halte voldoende toegankelijk?

4.1.4      Duidelijkheid

  • Mogen hier fietsers rijden?
  • Is er een geleiding voor blinden?
  • Zijn palen (of betonnen bollen) voldoende zichtbaar? Kan er een scootmobiel tussendoor?

4.1.5      Uitzonderingen

  • Ook wanneer auto’s geweerd worden, MOETEN op die regel uitzonderingen worden gemaakt. Als mindervalide moet je dichtbij kunnen parkeren.
  • Waar geen voertuigen mogen komen, moeten bepaalde voertuigen wel toegelaten worden.
    • (Electrische) Rolstoel (is de doorgang breed genoeg?)

4.1.6      Handhaving

Zorg voor meer handhavers. Zorg dat de prioriteiten van de handhavers duidelijk en leefbaar zijn.

Prioriteit op fietsers op voetpaden en foutparkeren:

4.2      Luisteren

De gehandicapten zouden niet met elke halfbakken oplossing tevreden moeten zijn.

Er kan vooraf ECHT goed over nagedacht worden en besproken.

Het is verstandig om te luisteren naar mindervaliden zelf.

Neem contact op met duwgroep Leusden! Geef ze een fikse bijdrage voor hun kas.

4.3      Oplossingen

Mindervaliden en ouderen vragen niet om een verklaring waarom iets niet gebeurt. Zij vragen om een oplossing. In dit plan willen wij prioriteit en sowieso meegenomen worden in het plan én in de uitvoering.

Niet, zoals gebruikelijk, een (of geen) aanpassing achteraf.

4.4      Beleef de handicap

Wellicht kunnen we Burgermeester en Wethouders eens handicaps laten beleven. Dit zou kunnen zorgen voor meer begrip. Maar vooral voor meer maatregelen!

4.4.1      in een rolstoel zitten

Waar kun je niet door?  Waar kun je niet langs? Hoeveel kracht kost het om een oprit op te rijden?

4.4.2      Een blinddoek omdoen

Ondergaan waar blinden en slechtzienden (soms letterlijk) tegenaanlopen.

4.4.3      Verzwaring omdoen en een vertekenende bril

Voor ouderen en mindervaliden kosten bepaalde handelingen meer moeite:

  • Wanneer je om moet lopen of als je verder moet lopen.
  • Als je iets ergens op moet drukken of iets moet pakken.
    • Kunnen knopjes niet automatisch?
      • Een geautomatiseerd systeem voor deuren, stoplichten etc. is een goed idee. Geef de mindervalide een sleutelhanger met een chip of een app op de telefoon o.i.d.. Het verkeerslicht gaat sneller op groen of een deur gaat automatisch open.
    • De juiste weg te vinden. Dementie is een belangrijk onderwerp. Plaats duidelijke wegwijzers.

4.4.4      Wat meer?

Elke oplossing is mooi meegenomen. Maar zorg ervoor dat er vooraf écht over nagedacht is.

Wij zouden in dit plan in ieder geval willen zien:

  • Dat mindervaliden niet als een wormvormig aanhangsel worden gezien.
  • Dat de mindervalide niet als vervelend- of een zeurkous wordt bestempeld.
  • Dat er meer begrip komt voor mindervaliden en ouderen.
  • Aanpassingen tijdig bespreken met de mindervaliden zelf.



Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.